DeFilippo v. NBC

446 A.2d 1036, 8 Media L. Rep. 1872
Supreme Court of Rhode Island
June 15, 1982

Shirley DeFILIPPO v. NATIONAL BROADCASTING CO., INC. et al. No. 80-318-Appeal. The Superior Court, Providence
and Bristol Counties, Cochran, J., granted judgment for defendants, and parents appealed. Affirmed and remanded.
Thomas W. Pearlman, Morton J. Marks, William A. Gosz, Providence, for plaintiffs. Edwards & Angell, Knight Edwards,
Providence, Coudert Brothers, Carleton G. Eldridge, Jr., June A. Eichbaum, New York City, for defendants.
BEVILACQUA, C.]., did not participate.

MURRAY, Justice.

This is an unusual and tragic case in which this court is being called upon to fashion
a rule of great social import. The issue raised herein is one of first impression in this
jurisdiction. The plaintiffs, Shirley and Nicholas DeFilippo, Sr., brought suit pursuant to
G.L. 1956 (1969 Reenactment) §§ 10-7-1 through 10-7-13. (Wrongful Death Act) in their
roles as co-administrators of the estate of Nicholas DeFilippo, Jr. (Nicky), their thirteen-
year-old son, as individuals, and as Nicky's parents. The defendants are the National
Broadcasting Co., Inc. (NBC); the Outlet Co., which is the owner-operator of WJAR-TV,
the NBC affiliate in Providence; and ten “John Doe” defendants who were not served
and have not appeared in this action.!

The plaintiffs' claims arise from a broadcast on defendants' television network of
“The Tonight Show” on May 23, 1979. “The Tonight Show” is a popular comedy and
talk show hosted by Johnny Carson. It is broadcast at 11:30 p. m. in the eastern time zone
and is carried locally by WJAR-TV. On the broadcast of May 23, 1979, one of Johnny
Carson's guests was Dar Robinson, a professional stuntman. While introducing him,
Carson announced that Robinson would “hang” Carson as a stunt later in the broadcast.

Carson and Robinson conversed for a few moments, and photographs and a film clip
were shown in which Robinson performed dangerous stunts. Carson then announced
that when the program resumed after a commercial break, he would attempt a stunt that
involved dropping through a trapdoor with a noose around his neck.

At this point, Robinson said “[b]elieve me, it's not something that you want to go and
try. This is a stunt ... .” Thereupon, the audience began to laugh. The following colloquy
then took place between Robinson and Carson:

“Robinson: I've got to laugh-you know, you're all laughing ... .
“Carson: Explain that to me.

“Robinson: I've seen people try things like this. I really have. I happen to know
somebody who did something similar to it, just fooling around, and almost broke his
neck ... ."

The program then broke for a commercial.
When the show resumed, Carson was shown standing on a gallows with a noose
hanging by his side while Robinson and a third man, “the hangman,” stood by. A comic

" The “John Doe” defendants were the commercial sponsors of the broadcast at issue, and at
present their names are unknown to plaintiffs.

Page 1 of 5



dialogue ensued between Carson and Robinson. A hood was then placed over Carson's
head and the noose put on over the hood. The trapdoor was opened, and Carson fell
through. To the delight of the audience, he survived the stunt without injury.

The plaintiffs claim that their son, Nicky, regularly watched “The Tonight Show,”
and they allege that he viewed this particular broadcast. Several hours after the
broadcast, the DeFilippos found Nicky hanging from a noose in front of the television
set, which was still on and tuned to WJAR-TV.

On October 22, 1979, plaintiffs filed a complaint in the Superior Court. They alleged
that Nicky had watched the stunt and then tried to imitate it, thereby accidentally
hanging himself. They proposed two theories of recovery. The first was that defendants
were negligent in permitting the stunt to be broadcast and that they “negligently failed
to adequately warn and inform infant plaintiff * * * of the dangers of this program.” The
second theory upon which plaintiffs sought to recover was that the broadcast had been
intentionally shown with malicious and reckless disregard of plaintiffs' and Nicky's
welfare and that defendants “placed their financial interests above those of the plaintiffs
and the deceased minor.”

Thereafter, on February 15, 1980, defendants filed a motion to dismiss or, in the
alternative, for summary judgment.2 The motion was heard by a justice of the Superior
Court on March 25, 1980. On April 10, 1980, plaintiffs filed an amended complaint in
which they further clarified their original two theories of recovery by raising four causes
of action: negligence; failure to warn; and two novel theories-products liability and
intentional tort-trespass. They continued to demand damages in the amount of
$10,000,000.

On June 4, 1980, the Superior Court rendered a written decision granting defendants'
motion for summary judgment. The trial justice first rejected plaintiffs' product-liability
claim, holding that defendants' broadcast was not a product. The trial justice then held
as a matter of law that the First Amendment to the United States Constitution barred
relief to the DeFilippos. He found that to permit recovery “would create a chilling effect
on the first amendment rights of others ... .” On June 9, 1980, judgment was entered for
defendants, from which order plaintiffs now appeal.

On appeal, plaintiffs have argued that the First Amendment does not bar recovery
and that, therefore, triable issues of fact remain on their theories of negligence and
products liability. The plaintiffs have also asked us to overturn the trial justice's finding
that the broadcast was not a product. We hold that the First Amendment does indeed
bar recovery in such actions; therefore, we do not reach plaintiffs' other contentions.

I

We begin our analysis by noting that it is well-settled law that the First Amendment
applies to the states through the Fourteenth Amendment. 3 The First Amendment

* The motion was styled in this manner because affidavits were attached to the pleadings. See
Palazzo v. Big G Supermarkets, Inc., 110 R.1. 242, 292 A.2d 235 (1972); Super.R.Civ.P. 12(b) and 56.
The Superior Court considered the motion to be one for summary judgment in accordance with
this authority.

’ The imposition of tort liability constitutes state action that implicates the First and Fourteenth
Amendments. See New York Times Co. v. Sullivan, 376 U.S. 254, 265 (1964).

Page 2 of 5



freedom of speech is not absolute, although it “forbid[s] the States to punish the use of
words or language not within “narrowly limited classes of speech.” ” Gooding v. Wilson,
405 U.S. 518, 521-22 (1972).

Those classes of speech which states may proscribe within First Amendment
guidelines are obscenity, Miller v. California, 413 U.S. 15 (1973); “fighting words,”
Chaplinsky v. New Hampshire, 315 U.S. 568 (1942); defamatory invasions of privacy,
Beauharnais v. Illinois, 343 U.S. 250 (1952); and words likely to produce imminent lawless
action (incitement), Brandenburg v. Ohio, 395 U.S. 444 (1969) .4

In cases like the one at bar, claims must be weighed against two distinct First
Amendment rights that come into play. The more obvious of these is the First
Amendment right of the broadcasters. This protection must afford defendants a strong
presumption in their favor, a presumption that extends to both entertainment and
news.” The First Amendment, however, does not provide the broadcast media with
unabridgable rights, as is evidenced by the limited governmental control over the
broadcast media. See Federal Communications Commission v. Pacifica Foundation, 438 U.S.
726 (1978) .

The other set of First Amendment rights belongs to the viewers and general public,
whose rights are paramount and supersede those of the broadcasters. The public has a
right to suitable access to “social, esthetic, moral, and other ideas and experiences ... .”
We must seek to balance these two distinct First Amendment protections with the
arguments advanced by plaintiffs. Using this balancing test, we find that plaintiffs
cannot overcome the right to freedom of expression guaranteed by the First
Amendment.

IT

The plaintiffs rely in large measure on Weirum v. RKO General, Inc., 15 Cal.3d 40
(1975), in arguing that the First Amendment does not bar recovery. In Weirum, the
California Supreme Court held that a radio station could be liable for the deaths of two
motorists who were killed in an automobile accident with two teenagers who were
participating in the station's promotional contest.5 The court held that there was no First
Amendment bar to the radio station's liability “for the foreseeable results of a broadcast
which created an undue risk of harm ... . The First Amendment does not sanction the
infliction of physical injury merely because achieved by word, rather than act.” Id. at 48.
The plaintiffs maintain that the broadcast media should be liable for the foreseeable

* The parameters and protections of the First Amendment are impossible to define precisely.
Occasionally, the state may have an interest that outweighs certain First Amendment
considerations. For example, this court recently upheld the constitutionality of Rhode Island's
Family Court shield law, G.L. 1956 (1981 Reenactment) § 14-1-30, from a claim that it violated the
First Amendment. See Edward A. Sherman Publishing Co. v. Goldberg, R.I., 443 A.2d 1252 (1982).

> In Weirum v. RKO General, Inc., 15 Cal.3d 40 (1975), the defendant's radio station had sponsored
a contest to reward the first listener who located one of the station's disk jockeys who was driving
around the Los Angeles area broadcasting clues to his whereabouts. The teenagers, in their haste
to locate the disk jockey, forced a car off the road killing its occupants. The victims' heirs then
sued the radio station.

Page 3 of 5



results of their actions and that under the doctrine of Weirum, the issue of foreseeability
is one of fact for a jury to determine.~

IT1

Having outlined the general First Amendment principles that must guide our
analysis and plaintiffs' contentions, we now set forth the reasons for our decision.

Of the four classes of speech which may legitimately be proscribed, it is obvious that
the only one under which plaintiffs can maintain this action is incitement to immediate
harmful conduct under Brandenburg v. Ohio’.

The trial justice~ found that “the question of whether a broadcast falls within any
category of unprotected speech is a question of law, if the material facts are not in
dispute.” We agree with this holding.¢ The trial justice then held that as a matter of law
the broadcast “contain[ed] no incitement ... .”

This decision finds support~ in Zamora v. Columbia Broadcasting System, 480 F.Supp.
199 (S.D.Fla.1979). In Zamora the plaintiff, after having been convicted of murder, sued
the three commercial television networks “for failing to use ordinary care to prevent
[plaintiff] from being ‘impermissibly stimulated, incited and instigated” to duplicate the
atrocities he viewed on television.” Id. at 200. The District Court found that the First
Amendment barred the suit, and it dismissed the complaint. The plaintiffs maintain that
the holding in Zamora is inapposite because there the plaintiff was not referring to one
specific incident but to television broadcasting in general. While plaintiffs are correct in
pointing out the differences between Zamora and the instant case, we do not accept their
characterization of that case as inapposite. In both cases the plaintiffs tried to establish
negligence and recklessness by the broadcasters. We are therefore persuaded by the
District Court's holding that the First Amendment bars this type of suit.

The main problem in permitting relief to the DeFilippos is that incitement cannot be
measured precisely, and this difficulty lies at the core of our holding. Nicky was, as far
as we are aware, the only person who is alleged to have emulated the action portrayed
in the “hanging” on the May 23, 1979 broadcast of “The Johnny Carson Show.” In such a
case, we cannot say that the broadcast constituted an incitement. Indeed, Robinson
stressed the dangers of performing the stunt, saying, “it's not something that you want
to go and try.”7 It appears that despite these warnings, Nicky felt encouraged to emulate

% In constitutional adjudication, particularly in respect to matters affecting the First Amendment,
it is frequently necessary for courts, including the Supreme Court of the United States, to enter
the fact-finding area. As the Court stated in Rosenbloom v. Metromedia, 403 U.S. 29, 54 (1971):
“[T]his Court has an ‘obligation to test challenged judgments against the guarantees of the First
and Fourteenth Amendments,” and in doing so ‘this Court cannot avoid making an independent
constitutional judgment on the facts of the case.” ” As a consequence, trial justices and state
appellate courts must draw independent conclusions upon issues of constitutional fact. This duty
may be performed upon a motion for summary judgment where, as here, there is no genuine
issue of material fact on the question of incitement.

7 On the basis of Robinson's warnings, the trial justice distinguished this case from Weirum v.
RKO General, Inc., supra, in which there was explicit incitement. We have viewed a video tape of
Robinson's segment on “The Johnny Carson Show,” and we agree that Weirum is inapposite to
the case at bar. Therefore, our analysis herein applies only to the facts of the instant case and not
to situations in which there was explicit incitement.

Page 4 of 5



the stunt; because of these warnings, however, others may have avoided attempting to
duplicate the stunt. To permit plaintiffs to recover on the basis of one minor's actions
would invariably lead to self-censorship by broadcasters in order to remove any matter
that may be emulated and lead to a law suit.8

This self-censorship would not only violate defendants' limited right to make their
own programming decisions, but would also violate the paramount rights of the
viewers to suitable access to “social, esthetic, moral, and other ideas and experiences ...
. Columbia Broadcasting System v. Democratic National Committee, 412 U.S. 94, 102 (1973).

Under the facts of this case, we see no basis for a finding that the broadcast in any
way could be construed as incitement. Consequently, the exception set forth in
Brandenburg v. Ohio, supra, is inapplicable to the case at bar. In any event, the incitement
exception must be applied with extreme care since the criteria underlying its application
are vague. Further, allowing recovery under such an exception would inevitably lead to
self-censorship on the part of broadcasters, thus depriving both broadcasters and
viewers of freedom and choice, for “above all else, the First Amendment means that
government has no power to restrict expression because of its message, its ideas, its
subject matter or its content.” Police Department of Chicago v. Mosley, 408 U.S. 92, 95
(1972).

On the bases of the criteria set forth and of our analysis of this case, we find that the
awarding of summary judgment to the defendants was proper. The plaintiffs' appeal is
denied and dismissed, the judgment appealed from is affirmed, and the case is
remanded to the Superior Court.

Legend: ~ matter omitted citation matter omitted (incl. omission notations)

All brackets are original. Citation matter omitted without notation: rehearing denials,
cert denials, and cites to pages in alternative reporter volumes. Style of ellipses
changed.

This edit, copyright © 2009 Eric E. Johnson. kM Konomark - Most rights sharable.
Please e-mail eej@eejlaw.com for permission to use for free. Website: eej@eejlaw.com.

Most rights sharable.
JUST E-MAIL ME AND ASK.
LEARN MORE AT KONOMARK.ORG

¥ As the Supreme Court has acknowledged, fear of the expense of defending defamation suits
also spurs self-censorship. See Rosenbloom v. Metromedia, 403 U.S. 29, 52-53 (1971).

Page 5 of 5



